yazilimweb tasarim
איך מעצבים סאונד?

איך מעצבים סאונד?

 

מחקר, חדשנות רעיונית, אפיון צורני, פיתוח, תכנון הם רק חלק מהמרכיבים הרבים שמעצב צריך לבחון כאשר הוא מקבל לידיו פרויקט לעיצוב. אבל מה הוא יעשה שהפרויקט שלו הוא לעצב צליל? "סאונד – קול וחומר בעיצוב" היא תערוכה המבקשת להציג באמצעות סאונד, כיצד נוצרים חלל, מרחב וחוויה. "זו תערוכה יוצאת דופן, כי היא משלבת בין שני תחומים שהחיבור ביניהם לא צפוי: עיצוב וסאונד", אומרת מיה דבש, ממלאת מקום האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון, והאוצרת האחראית על התערוכה, "דרך התערוכה אנחנו רוצים להמחיש שסאונד הוא אחד הכלים החשובים בארגז כלי העבודה של המעצב – למרות שהוא לא חומר. התערוכה מבקשת לעורר דיון בהאזנה בעידן שבו הסביבה שלנו מזוהמת ברעש אקוסטי. אנשים כיום מעריכים סאונד חזק כטוב ומושך יותר מסאונד בווליום נמוך. עוצמת הסאונד סביבנו מתחזקת בהתמדה ופוגעת ביכולת שלנו פשוט להקשיב. כתגובת נגד, מתעוררות בשנים האחרונות תנועות שדוגלות באקולוגיה אקוסטית ושואפות לצמצם את זיהומי הרעש בסביבה שלנו".
» סאונד – קול וחומר בעיצוב – לכל הפרטים » עכבר אמנות » לוח תערוכות

מקורות העיצוב של הצלילים. "סאונד – קול וחומר בעיצוב"
צילום: Lexon 4
בתערוכה מוצגות מערכות סאונד כגון טרנזיסטורים, סטריאו ומכשירי רדיו מ-50 השנים האחרונות, שעוצבו על ידי מיטב המעצבים משנות -60 ועד היום. זאת לצד חלל תהודה אינטראקטיבי ייחודי שהוקם לקראת התערוכה, בו המבקרים יכולים להרגיש סאונד דרך חושים שונים, וליהנות מיצירות שנכתבו על ידי יוצרים כמו גלעד כהנא, אהד פישוף, האחיות לוז ועוד. בשני חללים נוספים במוזיאון מוצגת תערוכת יחיד של הצורפת דנה חכים ברקוביץ, שיוצרת תכשיטים מרשתות ישנות של רמקולים ובשני פריטים מאוסף המוזיאון, שמבטאים עקרונות מעולם הסאונד כמו חזרתיות ומקצב.

כיצד השינויים הטכנולוגים השפיעו על ההתפתחות העיצוב ומה את צופה שיהיה בעתיד? "בתערוכה אנחנו רואים איך עבודתו של המעצב השתנתה ב-50 השנים האחרונות בהתאם לשינויים בהרגלי ההאזנה: מהאזנה קבוצתית, שבה כל המשפחה מתאספת סביב הרדיו או הפטיפון הגדול בסלון, להאזנה שהיא מאוד אישית ותואמת את סגנון החיים הנוודי העכשווי. היום ההאזנה אינה אירוע, אלא היא מתרחשת בכל מקום ובכל זמן. מבחינה טכנולוגית-עיצובית, השימוש בסמארטפון ובטכנולוגיות בלוטות יצרו מהפכה אמיתית. המעצב לא נדרש יותר לעצב את מערכת מקור הסאונד-הנגן כי אם רק את יחידת הרמקול. אין צורך יותר בכבלים או בחיבור לחשמל ונפתחות אפשרויות רבות לממשקים חדשים. כיום גם אנשים ללא ידע מוזיקלי מתוחכם יכולים ליצור סאונד באמצעות ממשקים פשוטים ואינטראקטיביים. מעצבים משתמשים בחומרים כמו קרמיקה, בטון ועץ ומשלבים בין מלאכות קראפט מסורתיות כניפוח זכוכית ויציקות קרמיקה לטכנולוגיות מתקדמות כהדפסה תלת מימדית".
זיהומי הרעש:

איך בעצם מעבירים סאונד בצורה כל כך מוחשית כמו עיצוב?  "אנחנו לא תמיד מודעים לכך, אבל סאונד הוא יותר מפסקול שנשמע ברקע של שגרת היומיום שלנו. סאונד הוא אחד האלמנטים המרכזיים שמעצבים חלל ומגדירים אותו. אחת הדוגמאות החביבות עלי היא כיצד סאונד משמש ל'כיבוש' שטח של מסעדות בחוף הים. גם דיונים שעלו לאחרונה בנושא המואזינים ממחישים את העובדה ששימוש בסאונד הוא דרך להגדיר סביבה. האדם הטכנולוגי איבד את היכולת להאזין לצלילים מבלי להיות תלוי במידע חזותי. יש לזה גם מימד ביולוגי: אחת התופעות המעניינות שנתקלתי בהן לאחרונה היא ה-McGurk  Effect, המדגימה כיצד מה שאנחנו רואים משפיע על מה שאנחנו שומעים, איך הראייה "מעוותת" את השמיעה. צריך לראות כדי להאמין".
כמה מהמוצגים שיוצגו בתערוכה:
רדיו פונוגרף RR126, אקילה ופייר ג'אקומו קסטיליוני  "המצאת הרדיו-פונוגרף RR126 היוותה מהפיכה אסתטית וטכנולוגית בשנות ה- 60 של המאה ה- 20 . היתה זו למעשה אחת ממערכות המולטימדיה הביתיות הראשונות שמיזגו באובייקט אחד רדיו, מגבר ומשטח לסיבוב התקליט. מוצר זה תוכנן כאובייקט מודולארי בעל רמקולים שניתן לאחד, להפריד, לקפל או לתלות לפי רצון המשתמש. ייחודה של המערכת בא לידי ביטוי בעיצוב המשלב ייצור תעשייתי ותהליך הרכבה וגימור ידני".

רדיו פונוגרף RR126, אקילה ופייר ג'אקומו קסטיליוני
צילום: F. Biganzoli
מידי נוזלי, EJTECH – אסטבן דה לה טורה וג׳ודית אסתר קרפטי "מידי נוזלי הוא ממשק טקסטיל ניסיוני שמאפשר חקירה אסתטית ומורפולוגית מסוג חדש בעולם העיצוב העכשווי – חקירה באמצעות אינטראקציות קוליות. צבע מוליך מודפס על גבי הטקסטיל בטכניקה של הדפס רשת, מאפשר לטקסטיל לתקשר עם ממשק דיגיטלי המיועד לכלים מוזיקליים. האינטראקציה הייחודית מאפשרת לבד להפוך לחלק מהמסר, בעוד שהשימוש בממשק הופך לחלק מתהליך היצירה עצמו".

מידי נוזלי, EJTECH – אסטבן דה לה טורה וג׳ודית אסתר קרפטי
צילום: F. Biganzoli
דודקאודיון, פאן ג'נריטור "דודקאודיון הוא ממשק שליטה אודיו-ויזואלי המופעל באמצעות תנועה. חיישני מרחק אינפרא אדומים המושתלים בתוך שלד המכשיר קוראים את מיקום ידו של הנגן, ומתאימים אליה, בזמן אמת, את הטון והתדר".

דודקאודיון, פאן ג'נריטור
צילום: panGenerator_2
P.A.C.O , דיג'יטל האביטס "רמקול דיגיטלי עשוי בטון ועץ ארז. גוף הבטון מעמיק את צלילי הבס, ואילו העץ ההרמוני תורם לצלילות הסאונד. השליטה במוזיקה נעשית באמצעות תנועות גוף ללא מגע ישיר.  הרמקול מיוצר בתהליך יצור ידני ומוקפד". 

P.A.C.O , דיג'יטל האביטס
צילום: Digital Habits
מוזיקת לגו, אסטבן קרדונה בנסון רונג, 2016 "המשחק 'מוזיקת לגו' עושה שימוש בקוביות פלסטיק ליצירת צלילים מוזיקליים. הקוביות והבסיס מצופים בדיו מוליך חשמל, המאפשר את שינוי רמת ההתנגדות במעגל החשמלי על ידי הוספה או החסרה של קוביות לגו. שינוי במיקום של הקוביה משנה את הצליל המוזיקלי, כך שהמשתמשים יכולים ליהנות מחוויה מוזיקלית אינטראקטיבית על ידי יצירת קונסולה אישית משלהם".

מוזיקת לגו, אסטבן קרדונה בנסון רונג, 2016
צילום: Esterban Cardona
מערכת רמקולים מפורצלן (אבטיפוס), רוזנטל ותאופל, 2017  "רמקול הפורצלן הראשון בעולם. בבסיס הגישה העיצובים צורות אורגניות והוא עומד על רגליים גבוהות ודקיקות ממתכת. צורת הרמקול – טיפה, הדומה מאוד גם לצורה של אזניה,, מביאה עימה גם איכויות אקוסטיות. המוצר הוא פרי של שיתוף פעולה בין שני מותגים מובילים – רוזנטל (עיצוב) ותאופל (יצור הקרמיקה). על המוזיקה ניתן לשלוט דרך אפליקציה ייעודית". 

מערכת רמקולים מפורצלן (אבטיפוס), רוזנטל ותאופל, 2017
צילום: Rosenthal GmbH
התערוכה "סאונד – קול וחומר בעיצוב" תוצג עד ה-28 באוגוסט במוזיאון העיצוב, חולון.

תגיות
מנחה נופה

מקור:

http://www.mouse.co.il//art/articles/1.4181411

Comments are closed.

Scroll To Top