yazilimweb tasarim

ביונסה וג'יי זי קוראים תיגר על האמנות הקלאסית

רובנו מתהלכים בעולם עם דעות נחרצות שמשפיעות גם על הציפיות שלנו. למשל, שמסי הוא שחקן הכדורגל הטוב בעולם ולכן ארגנטינה תעלה לגמר המונדיאל בוודאות. אבל אז משהו משתבש (אולי מירי רגב כישפה אותו) ואנחנו נדרשים להתייחס לשינוי שלא צפינו.
 
ביונסה ובן זוגה ג׳יי זי (הלוא הוא שון קרטר), כבר הפגינו בעבר את חיבתם לאמנות קלאסית, בביקורים נשנים במוזיאון הלובר בפריז. הזוג החזק בעולם המוזיקה כבר הצטלם על רקע המונה ליזה ב- 2014, וגם אז הם היו שם לבד. הונם נאמד ביותר ממיליארד דולר, והם יכולים להרשות לעצמם לשכור את המוזיאון הפופולרי ביותר בעולם ולהפוך אותו למגרש המשחקים שלהם. זה בדיוק מה שהם עשו בקליפ החדש שלהם תחת השם "הקרטרס" שמטריף את הרשת מאז שיצא לפני יותר משבוע. נכון לכתיבת שורות אלו, הקליפ מתהדר ביותר מ-36 מיליון צפיות ובבאז היסטרי ברשתות החברתיות.

 

APES**T 
 
האליטה התרבותית בוודאי לא רווה נחת אל מול הדימויים והקולות של מוזיקת הראפ והרקדנים שמשתעשעים אל מול שכיות החמדה של העולם המערבי המוצגות בלובר. המצקצקים ישאלו את עצמם כיצד הידרדרנו אבל אלה אינם מחוברים למציאות של ימינו שבה הגבולות בין גבוה לנמוך היטשטשו מזמן. ובמקרה זה, מדובר באירוע שיש בו גם אמירה פוליטית-חברתית חזקה כאשר המצלמה מתמקדת בדמויות השחורות המעטות שניתן למצוא בציורים המפורסמים. הרקדנים השחורים מדגישים את הלובן של הלובר – קירות השיש ופסלי השיש הלבנים וכמובן העבודות בקליפ, שנבחרו בקפידה.

 הקרטרים קוראים תיגר על הקלאסיקה האמנותית הלבנה ומכניסים ללובר הפומפוזי אנרגיה מטורפת שהופכת את יצירות המופת שבו לתפאורה בלבד. מזל שבסוף הקליפ הם מסתובבים ומסתכלים, לראשונה, על המונה ליזה.

 
לטורים נוספים מאת דבי לוזיה ב-ynet:[1].

מאוכל ועד בגדים – מה הופך אותנו לישראלים? התשובה באמנות[2]

מלונדון ועד צפון קוריאה: חדשות האמנות[3].

חמסות, אוטובוסים, חיים ומוות: סיור אמנות בירושלים[4]

 
לולא ארכיון האדריכלות הישראלית של צבי אלחייני – שבתשוקה וללא לאות אוסף וחוקר את היסטוריית האדריכלות הישראלית. לא בטוח שהיינו נחשפים לעשייה של תמר דה-שליט וארטור גולדרייך. במסגרת אשכול תערוכות חדש שייפתח מחר (שבת) במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית ניתן לראות מדגם מתוך אוסף בני הזוג האדריכלים והמעצבים שנתרם לארכיון.

 
 

מרב קמל וחליל בלבין מתוך סדרת הרישומים -שם עצם- 2018

ארטור גולדרייך, כיכר דיזנגוף תל אביב 1964 , אוסף אדריכלות ישראליש הרבה חוטים המקשרים בין התערוכות במוזיאון הרצליה אך אין נושא מרכזי. הגיוון הרב מנסה למתוח את גבולות האמנות כמה שיותר – החל מציור קלאסי של עופר ללוש, דרך תערוכת וידאו מאוסף משפחת למטרה – מאספני הווידאו הגדולים בעולם. ועד תערוכה זוגית קונספטואלית של מרב קמל וחליל בלבין. וכמובן, תערוכת הארכיון של גולדרייך דה שליט, שהיו בין המתכננים של קומפלקס יד לבנים, בו שוכן המוזיאון.

 המחשבה לשמר אובייקטים בזמן אמיתי היא חדשה והחלה ב-2014 בלונדון, במוזיאון ויקטוריה ואלברט, מתוך הכרה שיש משמעות תרבותית גם לאובייקטים עממיים כמו הכובעים הסרוגים של מצעדי הנשים ואפילו פוסטרים וכרטיסי עלייה למטוס של נשים שהגיעו לאירלנד בחודש שעבר כדי להצביע במשאל עם בנושא הפלות. אלה נאספו באמצעות פניות בטוויטר למען המוזיאון הלאומי של אירלנד.

 הדוגמה של מוזיאון ויקטוריה ואלברט מרחיבה את מנעד התחומים שבו עוסק המוזיאון בעידן הנוכחי ואין ספק שכדי לשמוע על רלוונטיות, מוזיאונים צריכים להרחיב את גבולותיהם. גם בארץ אנו עדים למהלכים ניסיוניים כמו במוזיאון הרצליה ופתח תקווה, שמאתגרים גם את עצמם וגם את קהל המבקרים שלהם. שינוי הוא שם המשחק.

 
ספר חדש מבית קרן לוין לאמנות סוקר את יצירות מלחמת העצמאות של הצייר הנפלא לודוויג בלום. בתו של הצייר, שנפטרה לפני שלוש שנים, ביקשה שאוסף הציורים והרישומים ממלחמת העצמאות, המוקדש לזכרו של אלי, בנו שנפל ב-"ליל הגשרים" יישמר בשלמותו. קרן לוין רכשה את האוסף והפיקה את הספר, אותו כתב גדעון עפרת.
 
 

עטיפת הספריש לברך על כך שהאוסף אכן נשמר במלואו. יותר מדי אוספים מפורקים ונמכרים לכל המרבה במחיר. הספר החדש יושק בבית הפלמ״ח ברמת אביב ביום ראשון בעוד שבועיים ב-1.7. הכניסה חופשית אך מחייבת הרשמה מראש במייל. מספר המקומות מוגבל.
 
הכותבת היא הבעלים של גלריה שטרן, חוקרת תרבות, וכותבת על אמנות מדי שבוע [5]

/>מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו[6] 

מקור:

http://www.ynet.co.il//articles/0,7340,L-5295016,00.html

Comments are closed.

Scroll To Top