yazilimweb tasarim
בקרו בפלשתינה: האיורים שייקחו אתכם למסע ברחבי הארץ

בקרו בפלשתינה: האיורים שייקחו אתכם למסע ברחבי הארץ

 

איך משווקים לקהל ביקור בעיירת פיתוח או מדבר? מה מוכרים במודעה שיהיה מספיק מושך, ויגרום לתייר הפוטנציאלי לנסוע דווקא לשם? "בקרו בפלשתינה" היא תערוכה חדשה המוצגת במסגרת אירועי שבוע האיור 2017, המנסה לתת את התשובה בעזרת איורים שנעשו בהשראת כרזות התיירות של פעם. "בימים שלפני טיסות ה -Low Cost, אתרי נופש, ערים ומדינות היו משווקים עצמן באמצעות כרזות תיירות שהציגו תצוגת תכלית של מדינות נהדרות, חפות מבעיות וממאבקים פנימיים, רק נופים פראיים וחופים עם חול מנצנץ, תיירים שלווים ומדושנים ותיירות עם חזה שופע. וכך היה גם בפלשתינה, מדינה קטנה בדרך וכבר מסוכסכת. מה נשאר מאותה אשלייה רחוקה?", שואלת דניאל חיות, אוצרת התערוכה. "בתערוכה יש מבט פנימה, מסע אל עיירות הפיתוח, אל שמורות הטבע ש-(לא) יצאו מתוך מגזין נאשיונל ג'אוגראפיק, אל פערים חברתיים וסכסוך מתמיד, אך גם אל היופי בבנאלי מהדן ועד אילת".
» שבוע האיור 2017 – לכל הפרטים » מה צפוי השנה בשבוע האיור תל אביב? » עכבר אמנות » לוח תערוכות
חיות התחילה לעבוד על התערוכה בעקבות כרזה שנתקלתה בה בשם Visit Palestine. "זו כרזה מ-1936, ימי המנדט הבריטי שהוזמנה מהאמן היהודי פרנץ קראוס על ידי גוף ציוני שנקרא 'האגודה לפיתוח התיירות בארץ ישראל'. הכרזה מראה נוף אטופי של העיר העתיקה של ירושלים על רקע שקיעה. היא נועדה לעודד תיירות לארץ ישראל אך המסר הסמוי שלה היה לקרוא ליהודים לעלות לארץ", היא אומרת.

לדעתך יש גם מגמה באיור העכשווי של רצון לחזור לסגנון האיור והעיצוב שהיה בעבר? "קשה לי לומר אם יש מגמה ברורה באיור עכשווי של חזרה לסגנון האיור והעיצוב שהיה בעבר. אני כן יכולה לומר שישנה חזרה ברורה ולא רק בתחום העיסוק שלנו לנושאים ולתמימות שאפיינה את הזמנים ההם. כמאיירים ומעצבים, אנחנו חוקרים את הסביבה שלנו, העבר וההווה דרך דימויים. במקרה הזה, הפתיע אותי לגלות שטכניקת האיור שימשה כמאפיין מובהק של הכרזות האלו. אבל מצד שני, זה אך ורק הגיוני. האיור מאפשר לנו להפעיל את הדמיון, להשלים פערים איפה שהמציאות לא מספיק אסתטית וקלה לעיכול. ההבדל המשמעותי בין האיורים של פעם לבין האיורים שיוצגו בתערוכה הוא המסר, שחלקו עובר באמצעות טכניקות האיור עצמן. המאיירים בחנו את המיקום שבחרו, בחלק מהכרזות טכניקות איור מאוד צבעוניות ושמחות מעבירות מסרים בועטים ואירוניים. בכרזות אחרות דווקא בחירה בטכניקות איור של פעם, הנאמנות למקור, היא שמעבירה את המסר על התמימות שאבדה"
אם נלך קדימה בזמן, ולתערוכה תהיה תערוכת המשך עוד חמישים שנה, איך לדעתך היא תיראה מבחינת הנושאים ואופי האיורים שלה, האם לדעתך יחולו שינויים? "בעוד חמישים שנה מהיום, התערוכה הזו תראה אחרת לגמרי. המקומות יאבדו לגמרי מהצביון של ימי התמימות. איימקס באילת, קניון בראשון לציון, חדרי בריחה, ימי הדור 7,6,5 של הפלפונים. אלה הנושאים שמעסיקים אותנו היום ויוצגו בעתיד כעבר רחוק".
בין העבודות שיוצגו בתערוכה:
"מכתש רמון" – Yonil "יוניל או יונתן לקס הוא מעצב ומאייר בולט, חבר בקולקטיב 'Prettimess' ובעל מותג הטישרטס שנקרא על שמו. הוא מאייר בטכניקה דיגיטלית משולבת ב'לכלוך' ידני, שהפכה להיות סימן ההיכר שלו. לתערוכה הוא בחר ב'מכתש רמון', תופעת הטבע המדברית בעלת הנוף האלוהי כמעט. הרקע לאיור נוצר משכבות חומריות המאפיינות את המכתש, ובמרכז האימג' דמות אישה מחובקת עם יעל, שהיא ספק אמא אדמה ספק מאהבת, ומעוררת תהייה על מקורות היווצרות הנוף הזה".

צילום: עבודה של Yonil
"בואו לגליל" – מורן יוגב "זה אחד האיורים האהובים עליי בתערוכה, מכיוון שהוא הכי נאמן למקור מבחינת סגנון האיור ודווקא שם נוצר המתח. מורן, שגדלה בקיבוץ דן, מזמינה אותנו לקחת 'מקל ותרמיל ולבוא איתה לגליל'. מה נמצא שם? כנראה פערים משמעותיים בין המרכז לפריפריה בתחומי הרפואה, התחבורה והפנאי. מורן היא מאיירת ובוגרת המחלקה לתקשורת חזותית במנשר, נבחרה על ידי עיתון 'הארץ' לבוגרת מצטיינת בזכות פרויקט הגמר שלה – "רבע אתיופית" – סיפור אישי מאויר השואב השראה מאמנות אתיופית מסורתית".

צילום: עבודה של מורן יוגב
"עפולה – בירת העמק" – עידו בק "עידו בק מאייר את עפולה המורכבת מזכרונות ילדות של בית סבו וסבתו, כילד העושה את דרכו לעיר הבירה של עמק יזרעאל, דרך רמת ישי, מגדל העמק ונצרת. החויוות מהשכונה בעפולה שלא שונה בהרבה משכונות אחרות בפריפריה של ישראל, אוגדו לחמנייה ענקית, כמחווה לגרעיני עפולה. עידו הוא מעצב ומאייר, בוגר בצלאל, מאייר עבור ספרים, עיתונים ומגזינים ומציג בתערוכות בארץ ובחו"ל. בשבוע האיור הקודם הציג תערוכת יחיד מרתקת בשם 'פלייגראונד' בחסות האקדמיה בצלאל".

צילום: עבודה של עידו בק
"חיפה" – אלון ברייאר "חיפה של אלון בראייר מבוססת לחלוטין על זכרונות ילדות שלו, שכן גדל בה עד שעבר לקריות בגיל 10, וכשחזר אליה כמתבגר היא לא הייתה אותה העיר עבורו. העליות והירידות של חיפה משתלבות לאלון מידי פעם בחלומות, והוא יצר את חיפה שלו – עיר קסמים שכזאת, צבעונית וביזארית, עם מלא השפעות מהאנימה היפני. אלון הוא מאייר עצמאי, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל וגם מלמד בה היום , וגם מאייר עבור גופים מסחריים ומגזינים. הוא עובד במגוון טכניקות וסגנונות על הציר שבין הדיגיטלי לידני, ובשבוע האיור הוא יאצור תערוכה בשם 'אחד ל-50 אלף' בסטודיו פוינק".

צילום: עבודה של אלון ברייאר
"תל אביב" – יוסי מדר "יש לא מעט אנשים שאם היינו יכולים, כבר מזמן היו מזדכים על הדרכון שלהם ומקבלים את הדרכון של מדינת תל אביב. תל אביב של יוסי מדר היא מתירנית, ליברלית ורבת גוונים, ולצד המונומנטים המוכרים נשזרים בה מגוון הזהויות שכנראה לא יכלו להרגיש חופשיות בשום מקום אחר. יוסי מדר מעצב גרפי ומאייר לגופים מסחריים, לחיי הלילה ולמגזינים, בין היתר למגזין 'ליברל'. הוא מרבה להתעסק בעבודותיו בנושאים להט"בים. בשבוע האיור הנוכחי יציג ב-5 תערוכות, אחת מהן היא 'כן לציפור' המקבילה לתערוכה הנוכחית בקן הקוקייה".

צילום: עבודה של יוסי מדר
'שדרות' – דורון פלם "דורון פלם מאייר ומעצב עצמאי, אייר לגופים מסחרייים ועיתונים, בעיקר שערים לעיתון הארץ. בשבוע האיור יעלה תערוכה זוגית בכולי עלמא 'אנסמבל פנגיאה', חוץ מהשתתפות ב-5 תערוכות, אחת מהן היא 'כן לציפור' המקבילה לתערוכה הנוכחית בקן הקוקייה".   

צילום: עבודה של דורון פלם
התערוכה "בקרו בפלשתינה" תוצג עד ה-25 בנובמבר בגלריה קן הקוקיה, תל אביב.

תגיות
מנחה נופה

מקור:

http://www.mouse.co.il//art/articles/1.4592054

Comments are closed.

Scroll To Top