yazilimweb tasarim
דור 2.0: הצצה לאמנות של המחר

דור 2.0: הצצה לאמנות של המחר

 

כולם מדברים על החופש הגדול: קייטנות, פעילויות לילדים, טיולים בעולם ומה לא. אבל חודשי הקיץ שייכים כידוע לחובבי האמנות שמדלגים מתערוכת בוגרים אחת לשניה, מבצלאל בירושלים ועד לויצו בחיפה – רגע לפני, בואו לשמוע מה יש לראשי המחלקות להגיד על המגמות שקורות עכשיו וההמלצות שלהם לעבודות המסקרנות.
» תערוכות בוגרים 2017 » בין האישי לחברתי: המדריך המלא לתערוכות הבוגרים»​ בצורה חזותית: המדריך לבתי ספר לעיצוב» מבצלאל ועד שנקר: המדריך לבתי ספר לאמנות
סמינר הקיבוצים: ד״ר הדרה שפלן קצב, ראש המחלקה לאמנות

מי אני: "זה משתנה. לעיתים אני יותר אישה, לעיתים יותר ישראלית, לעיתים יותר אימא, לעיתים יותר חוקרת, מרצה, לעיתים יותר פמיניסטית ובדרך כלל כולם ביחד במינונים שונים. ברגעים 'קדושים' ומיוחדים הכל מתחבר, למשל בעבודת דוקטורט שמחברת בין מחקר על אמנות עם חוויית האמהות מתוך השיח המגדרי והפמיניסטי. או בניהול של מחלקה לאמנות שמצריך גיוס של משאבים הנשאבים ממקורות שונים שחלקם לגמרי לא קשורים למקצוע שלי.תפקיד: "ראש המחלקה לאמנות, סמינר הקיבוצים".כמה שנים את בתפקיד? "חמש שנים". ספרי על מגמות עכשוויות בתחום: "אחת המגמות החשובות בעיני באמנות העכשווית היא מעורבות האמנות בקהילה מתוך דיאלוג רב שיחי ולא כאמנות שבאה לייצג את האחר או לקשט את המרחב כמעין ציפוי המכסה את הכאוס. פרויקטים כמו של אורית חסון ברמת אליהו, פרויקטים בבאר שבע ובדרום תל אביב. הם מאתגרים, מרתקים אבל מאוד מסובכים מבחינה פרקטית אבל גם רעיונית. הכניסה של הטכנולוגיה המתקדמת, אמנות אינטראקטיבית, מאוד מקדמת מגמות כאלה. כניסה של המציאות המדומה והרבודה לאמנות מכניסה קהלים חדשים לאמנות ומעלה שאלות הקשורות ביחסים שבין בדיה ומציאות בעולם של פוסט-אמת". עבודת גמר נבחרת מתוך התערוכה שלכם: "בתערוכת הגמר שלנו ניתן לראות מגמה ברורה של חיבור תודעה חברתית וחינוכית עם יצירה ביקורתית. למשל בעבודה של סטודנטית מטבריה, הודיה אביטן, הבוחנת את הסדרת ההתיישבות בארץ על פי יחסי פריפריות ומרכז על ידי גידול חיידקים ב'מרכזי גידול' מוסדרים בצלחות פטרי המסמנות איזורים במדינת ישראל. דוגמה נוספת היא של הסטודנטית מורן אילוטוביץ, שלימדה בשנה האחרונה תלמידים במסגרת הסטאז׳ ובודקת את מידת האלימות שיוצאת ממנה כלפי התלמידים וביניהם באמצעות צעקה הכלואה בתוך אובייקטים ומתועדת בסרטי ווידאו וביומנים אישיים".  » תערוכת בוגרים 2017 – סמינר הקיבוצים – לכל הפרטים

"אחת המגמות החשובות בעיני היא מעורבות האמנות בקהילה". הדרה שפלן קצב
צילום: יח"צ
מכללת ספיר: מיכל שמיר, ראש בית הספר לאמנות חברה ותרבות
מי אני: "אמא לארבעה ילדים. אני מאמינה שהאמנות חייבת להיות דרך חיים ומפתח לשינוי המציאות. ולא רק למלא את החללים הממוזגים במגדלי השן הלבנים".כמה שנים את בתפקיד? "יחד עם צוות אמניות ומרצות (וגם מרצים) הקמנו לפני עשור את בית הספר הראשון בארץ לאמנות חברתית ומאז אני מכהנת כראש בית הספר. לפני כן לימדתי כחמש עשרה שנה בבצלאל באורנים ובמדרשה".ספרי על מגמות עכשוויות בתחום: "טרנדים ומגמות באמנות השתנו כל הזמן ורדפו אחד אחרי השני. היום בגלל ההצפה העצומה של מידע טקסטואלי וויזאולי יש השטחה של הכל. אנחנו בעצם בעידן של פייק ניוז. הכיוון החברתי, הן הדיגיטלי והן במרחב הציבורי, נותן לזה מענה מסויים, ואולי הוא כיוון נכון להיום, לפחות עד מחר"עבודת גמר נבחרת מתוך התערוכה שלכם: "קשה לי להמליץ. כולן מדהימות וחשוב לבוא ולראות".» תערוכת בוגרים 2017 – המכללה האקדמית ספיר – לכל הפרטים

"יש השטחה של הכל". מיכל שמיר
צילום: המכללה האקדמית ספ
המכון הטכנולוגי חולון: לוקה אור, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי
מי אני: "ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי".כמה שנים אתה בתפקיד? "מסיים שנה ראשונה בתפקיד".ספר על מגמות עכשוויות בתחום: "עיצוב תעשייתי הוא תחום דינמי המתעדכן ומשתנה כל הזמן, ממש כמו המציאות בתוכה הוא מתקיים. בשנים האחרונות ממשיך העיצוב התעשייתי לגדול ולאתגר את הגבולות וההשפעה שלו על תחומים משיקים – החל מקו התפר בין עיצוב לאומנות, דרך שימוש ובדיקת גבולות של טכנולוגיות חדשות על ידי מעצבים ועד הכוח הגדול של עיצוב מוצר ו-UX בכל מוצר עתיר טכנולוגיה".עבודת גמר נבחרת מתוך התערוכה שלכם: "טל בטיט שואל שאלות של מעצב על תחום העיצוב הקרמי בפרויקט מרתק העוסק ברפאות מודרנית, כלומר תהליך של חיבור השברים של כלי חרס שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות, ושחזור הקטעים החסרים לכלי שלם". » תערוכת בוגרים 2017 – המכון הטכנולוגי חולון – לכל הפרטים
המרכז האקדמי ויצו חיפה:ירון שין (jewboy), ראש המחלקה לתקשורת חזותית ועיצוב גרפי
מי אני: "ראש המחלקה לתקשורת חזותית ועצוב גרפי".כמה שנים אתה בתפקיד? "ארבע שנים".ספר על מגמות עכשוויות בתחום: "המאייר החדש מנהל מערכת יחסים פוליאמורית עם הקלאסי והטכנולוגי. אפשר להצביע אצל הסטודנטים שלנו על שתי מגמות מעניינות הסותרות האחת את השנייה: מחד, נטייה מעניינת ל'חזרה בזמן' ולעבודה בכלי עבודה קלאסיים ולשיטות עבודה ידניות ישנות, כגון תחריט, חיתוך נייר, קרטון, עיסות דביקות וכיוצא בזה, תוך התרחקות מסויימת מאמצעי איור דיגיטליים מודרניים כגון וואקומים, ותוכנות איור על מברשותיהן המגוונות (למרות שאלו עדיין כלים שימושיים ומאוד פופולריים). תופעה זו נובעת כנראה מחיפוש אחר קו וטביעת אצבע ייחודים ופחות גנריים. מאידך, חיבור אינטר-דיסציפלינרי בין האיור לתחומים המרתקים את הסטודנטים כגון אינטראקטיב, אנימציה וטכנולוגיה – ובמגמה זו נמצא עבודות איור שבהן המאייר מפעיל מצלמה וירטואלית המאפשרת סיור בתוך עבודותו ויכולות ריספונסיביות הכוללות חווית משתמש מושקעת. כמו כן נמצא עבודות שמופקות על ידי חיתוך לייזר ומנצלות את הטכנולוגיות העכשויות לסוגיהן – תחום שנלמד במחלקה שלנו ומיושם בשלל צורות, וגם באיור כמובן".עבודת גמר נבחרת מתוך התערוכה שלכם: "עבודתה של שרון שפיץ עוסקת באקולוגיה, בגורמים להתחממות הגלובלית ולתוצאותיה ההרסניות".» תערוכת בוגרים 2017 – ויצו חיפה – לכל הפרטים

"נטייה מעניינת ל'חזרה בזמן'". ירון שין
צילום: יח"צ
בצלאל: ארז גביש, ראש המחלקה לתקשורת חזותית
מי אני: "בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (1997). התחלתי ללמד בה זמן קצר לאחר מכן. שימשתי עד לפני שנה כראש תחום עיצוב בתנועה ובווידאו במחלקה". כמה שנים אתה בתפקיד? "שנה וחצי".ספר על מגמות עכשוויות בתחום: "מגמה בולטת אחת, שנובעת מהדמוקרטיזציה של אמצעי ההפצה, היא 'המעצב העורך'. במיוחד השנה, רואים הרבה פרויקטים שבהם המעצב יוצר, חוקר ומאתר מקורות ותכנים, ועובד בתהליך סינרגטי שבו עריכה ועיצוב מתפתחים יחדיו. התוצאה היא עבודות שלמות, מרתקות ועמוקות. המגמה הזו מחלחלת גם לשוק בפרויקטים ביוזמה אישית ובמימון המונים – דוגמה טובה היא הספר 'ערבי-מערבי' של הלאל ג׳בארין ואוהד חדד שנוצר כפרויקט גמר במחלקה ב- 2015 והשנה יצא במימון המונים (שגויס בשבוע אחד בלבד)".   עבודת גמר נבחרת מתוך התערוכה שלכם: "אנחנו בזמן הגשות, לכן מוקדם לדעת".» תערוכת בוגרים 2017 – בצלאל – לכל הפרטים

"המעצב יוצר, חוקר ומאתר מקורות ותכנים". ארז גביש
צילום: דוברות בצלאל
המדרשה: אלונה פרידברג, ראש המחלקה לאמנות בפקולטה לאמנויות 
מי אני: "אלונה פרידברג, אמנית, בוגרת המדרשה, עובדת בסביבות וידאו ומדיה חדשה. לאורך שנות פעילותי בשדה הצגתי במוזיאונים, גלריות וחללים ציבוריים רבים בארץ ובעולם. לאורך שנות הוראתי במדרשה ריכזתי את לימודי הוידאו והקמתי את תחום לימודי אמנות בסביבות מדיה חדשה". כמה שנים אתה בתפקיד? "מסיימת עכשיו שנתיים בתפקיד".ספרי על מגמות עכשוויות בתחום: "אנחנו פועלים בתקופת מעבר מעניינת. שיאו של הפוסט מודרניזם מזמן מאחורינו ועכשיו עסוקים בגילוי וחקירה של השלב הבא. יש תחושה של חופש, האמנות מתארגנת ביחס אל התקופה, מתרחבת ומאמצת אל תוכה פלטפורמות תצוגה ופעולה חדשות: רשתות חברתיות, אתרים, הרחוב, הקהילה, שיתופי פעולה בקבוצות חשיבה משותפות המפגישות אמנות מדע ופילוסופיה. הפניית המבט מהויזואלי אל האודיאלי. אף אחד מהם לא לגמרי חדש אך מקבל נפח ומקום מרכזי יותר במארג האמנות העכשווי. למוזיאונים וחללי התצוגה הפרטיים והציבוריים המסורתיים נוספות פלטפורמות רבות לפעולה אמנותית, גם כאלה החוצות מיעוט מתווכים מעצבי טעם. בקלות הזו יש בו זמנית כוח וחולשה, אך נלווה אליה ריבוי קולות מרתק וכוח גדול ליוצר".  עבודת גמר נבחרת מתוך התערוכה שלכם: "בוחרת להמליץ על שניים מבין קבוצה רחבה יותר של פרוייקטים מעניינים שיוצגו בתערוכה. הראשון הוא של סטודנטית בשם רותם בידס, שבחלל התערוכה שלה יוצגו אוסף אובייקטים אותם היא אוספת ומשמרת. בין האובייקטים ישנן שאריות אורגניות של חיות מתות, חפצים גנובים ממחנה הריכוז אושוויץ בפולין, דבק ארנבת שקיבלה מהמנחה שלה, מיכל נאמן, וגם צינור המכיל את הדם שלה. רותם שואלת על היש ועל מקום השארית הפיזית של הזכרון ההיסטורי. היא בונה הקשרים שמייצרים מרחב עמוק, לא קל ומרתק. ההמלצה השנייה היא על גוף העבודות הצילומי של טל בן אבי. טל בוחן את מקומו של הצילום במציאות העכשווית מוצפת הדימויים הויזואליים. הוא מבקש להקנות לו מעמד של אובייקט, מעמת את היותו עדות עם מניפולציות עכשוויות אפשריות. יש בעבודותיו הישג לא פשוט". 

""אנחנו פועלים בתקופת מעבר מעניינת". אלונה פרידברג
צילום: יח"צ
» תערוכת בוגרים 2017 – המדרשה לאמנות בית ברל – לכל הפרטים
המכללה האקדמאית הדסה: פרופ' משה קן, ראש החוג לתקשורת צילומית 
מי אני: פרופ' משה קן – ראש החוג לתקשורת צילומית כמה שנים אתה בתפקיד? "33 שנה במכללה. מזה שנתיים כראש החוג".ספר על מגמות עכשוויות בתחום: "תקשורת במאה ה-21 לא יכולה להתקיים ללא הצילום. אבל באותה מידה, כך גם הצילום לא יכול לפעול בעולם לבדו, ללא רכיבי התקשורת האחרים: המילה הכתובה, המילה המדוברת, הצליל, המדיה הדינמית (ווידאו ואנימציה), עולם התלת מימד, התקשורת האינטראקטיבית, עולם האפליקציות והמובייל, המציאות המדומה והמציאות המועשרת, וכמובן – עולם האינטרנט. הצילום אם כך, הוא רק רכיב בעולם התקשורת המודרנית. אומנם מבחינתנו, כחוג ששואב את מקורותיו ואת השראתו מתולדות הצילום, זהו רכיב חשוב. אולי הרכיב המרכזי, זהו העוגן שסביבו אנו בונים את עולמנו. זהו מרכז הפרספקטיבה שלנו. אבל הצילום אינו עומד לבד. הוא מנהל מערכת יחסי גומלין עם רכיבים רבים, וכמו בהרבה תחומים, יש בו אלמנטים של רוחב ועומק – מעגלים – של המקצוע שהולכים ומתרחבים".עבודת גמר נבחרת מתוך התערוכה שלכם: "יש לי שתי עבודות מומלצות: נעה קסטל – 'מרחב מוגן' (סדרה של שש צילומים וסרט ווידאו), התבוננות בטראומה הישראלית הקולקטיבית, כמתארת מציאות ובונה אותה, כקשורה בזהות אישית וציבורית, בתודעה היסטורית ובתת-מודע המשותף. העבודה השניה היא של גיא כהן (סדרה של שש צילומים). שמונה זוגות להט"בים (על כל הקשת) מבוימים בסצנות זוגיות בנופי ילדותו של גיא, המנסה למלא את החסר התרבותי  והחזותי בדימויי זוגיות של להט״בים".

"הצילום לא יכול לפעול בעולם לבדו". משה קן
צילום: יח"צ
» תערוכות בוגרים 2017 – המדריך המלא לכל תערוכות הבוגרים

תגיות
תערוכות בוגרים
מנחה נופה

מקור:

http://www.mouse.co.il//art/articles/1.4213672

Comments are closed.

Scroll To Top