yazilimweb tasarim
מיליארדר יוצא למסע קניות ופותח "ספריית השאלה" לאומנים ותיקים

מיליארדר יוצא למסע קניות ופותח "ספריית השאלה" לאומנים ותיקים

אספנים מסוימים קונים כמה יצירות אמנות פה ושם, אחרים מפעילים שואב אבק….

תומאס קפלן, משקיע מיליארדר, ואשתו, דפני רקנאטי קפלן, שבבעלותה אחד האוספים הגדולים ביותר של ציורים הולנדים מהמאה ה -17 בידיים פרטיות, זכו לכינוי "המשפך" על ידי אחד הסוחרים שלהם.

בין השנים 2003-2008, "רכשנו בממוצע ציור בשבוע", אומר קפלן, יו"ר קבוצת אלקטרום, בראיון נדיר על האוסף שלו בדירתו המרווחת בניו יורק. "זה יכול להיות אחד בבוקר ואחד בערב. זה יכול להיות שלושה או ארבעה בכל פעם. "רצף זה של איסוף של ציורים מתקופת הזהב ההולנדית, אשר פחתה בעוצמתה אך לא נעצרה, היה תחילתו של אוסף ליידן (250), שנקרא על שם העיר ההולנדית שבה ציירים כמו חריט דאו, יאן סטין , ומעל לכל, רמברנדט עסקו בסחר.

איש העסקים תומס קפלן, צילום במוזיאון הלובר בפריז

הקפלנים רכשו 11 ציורים שלרמברנדט – מר קפלן התוודע לצייר בפעם הראשונה בגיל 6, ומאז "מושרה ברמברנדט", אמר, כמו גם עבודות של ציירים גדולים מחוץ לאוסף ליידן, כולל יוהנס ורמיר ופרנץ האלס

ג'ורג' ווכטר, יושב ראש סותביס בצפון אמריקה ודרום אמריקה, ומומחה ותיק למאסטרים, אמר כי הקפלנים הם "כוח שיש להתחשב בו". הוא הוסיף, "אם היית מישהו אחר שמנסה לקנות תמונה של ליידן – בהצלחה."

שלושים מן העבודות מוצגות כעת בפריז במוזיאון הלובר, עד ה -22 במאי, בתערוכה "יצירות מופת מאוסף ליידן: The Age of Rembrandt". גרסה מורחבת של המופע תעבור למוזיאון הלאומי של סין בבייג'ינג ומוזיאון לונג בשנחאי, ובסופו של דבר ללובר אבו דאבי. הסיור הוא חלק מאסטרטגיה נרחבת כדי שהציורים ייראו על ידי אנשים רבים ככל האפשר. "הוא לא נמצא בטווח הקצר, ולא כמשקיע", אמר בן הול, סגן יו"ר ציורי המאסטרים בכריסטי. "זה דורש נחישות ואומץ".

ביותר מ 14 שנים של איסוף, הקפלנים פיתחו תהליך ספציפי מאוד עבור רכישת עבודות. הם מעדיפים לקנות בשקט מסוחרים פרטיים – בעיקר אוטו נאומן בניו יורק וג'וני ואן האפטן בלונדון. "אנחנו לא מרגישים צורך באימות של צדדים שלישיים, לאיכות או למחיר", אומר קפלן על התוואי ההמוני יותר שמציעות המכירות הפומביות, עם ההתרגשות הנלווית, המלחמות ומחיאות כפיים במכירות כאשר המחירים הגבוהים הושגו. אבל הם עושים שימוש במכירות של אמנים ותיקים – בעיקר בסותביס' ובכריסטיס' בניו יורק ובלונדון, ולפעמים בבתי מכירות קטנים יותר – כדי "לדוג" יצירות הולנדיות שמצאו את דרכן אל המכירות הפומביות.

מר קפלן אמר כי למרות שהוא השתתף רק בקומץ מכירות פומביות באופן אישי, "הייתי משתתף בהן לעתים קרובות." כפי שאכן רבים מהאספנים באלפיון העליון עושים, או שהוא היה מציע בטלפון או שהיה לו נציג במכירה. "הוא מעשי מאוד, "אמר מר הול. "הוא הבין לעתים קרובות כי כמה מיצירות הטובות ביותר מגיעות למכירה פומבית, והוא יתחרה על אותן יצירות. והוא מתחרה בצורה חזקה ונחושה". בודאי שזה מה שקרה בשנת 2007, כאשר מר קפלן ניהל את אחד הקרבות המחשמלים שלו. מושא חיבתו היה דיוקן זעיר ונדיר של נחושת מאת פרנס האלס, "סמואל אמפזינג". "התערבתי במכירה הפומבית, עמדתי מחוץ  לנלו בטלפון", אמר קפלן, בהתייחסו למסעדת "אפר איסט סייד". "ג'וני ואן האפטן הציע עבורי, והצבתי לו רף עליון. אבל המכירה הזאת לא התנהלה כמו שצריך, והיא עברה את הגבול שהצבתי ". הוא הוסיף: "באותו רגע הבנתי," על מה אני אצטער יותר? על הכסף הנוסף שהוצא או לא לקנות את  הציור? "זו היתה הדוגמית היפה ביותר שראיתי אי-פעם בשוק".

מר קפלן זכה בהאלס. ואף על פי שמחיר הרכישה היה פי שניים מההערכה הגבוהה ביותר, "אני לא מתחרט לרגע", אומר קפלן. "קיבלתי את זה בחצי ממה שהייתי מוכן לשלם". מכירות הן בלתי צפויות. קפלן קנה את דיוקן הנחושת  של האלס בשבריר מהמחיר, כי המוכרים דחו את ההצעה הפרטית שלו והחליטו למכור בשוק הפתוח. מר קפלן קנה אותו במכירה פומבית תמורת פחות ממה שהציע במקור. קפלן גילה לראשונה את עלותו של רמברנדט "החולה הלא מודע" (1624). הוא שילם 5 מיליון דולר, אבל הוא רכש אותו בדרך מעגלית.

מקור: https://www.nytimes.com/2017/05/08/arts/thomas-kaplan-leiden-collection-old-masters.html

 

Comments are closed.

Scroll To Top