yazilimweb tasarim
משחק הכיסאות: התערוכה שנותנת כבוד לתיאטרון

משחק הכיסאות: התערוכה שנותנת כבוד לתיאטרון

 

רגע לפני הריסתו של המבנה המיתולוגי של תיאטרון בית לסין, שהיה ממוקם בפינת הרחובות דיזנגוף ופרישמן שבתל אביב, ורגע לפני שבמקומו יוקם בניית מגדל מגורי יוקרה שיישא את שמו, מוצגת בימים אלו התערוכה "הקהל מתבקש לשבת" הנותנת ריספקט דווקא למושבים שהיו באולם, שיזמי מגדל בית ליסין שיוקם במקום הגו את הרעיון לתערוכה כמחווה לתרומה החשובה על פועלו. לתערוכה נרתמו מעצבים שעיצבו עשרות מושבים מקוריים שנלקחו מהאולם, והפיחו בהם רוח חיים חדשה כל אחד על פי תפיסת עולמו האומנותית. בין האמנים המציגים בתערוכה: ורחלי שרפשטיין (שגם אוצרת את התערוכה), דורי אורין, גדעון אוברזון, שים אדרי, עפרה אייל, איציק מבורך, יעל מן, הילה עמרם, תמר קרוון, שפרה קורנפלד ואברהם קורנפלד, קרן שפילשר ועוד.
» הקהל מתבקש לשבת – לכל הפרטים » עכבר אמנות » לוח תערוכות
כמה מהעבודות שיוצגו בתערוכה:

גדעון אוברזון – את העבודה "Belle Époque" יצר מעצב האופנה אוברזון בהשראת העידן היפה, אז ידע העולם שפע ומותרות מהן, ואקסטרווגנטיות קישוטית אפפה את האמנות החדשה. הכיסאות של אוברזון שעד כה שימשו באי התיאטרון התחפשו כעת לאורחים מכובדים שלבשו את מיטב מחלצותיהם.

הכיסאות התחפשו לאורחים מכובדים. עבודה של גדעון אוברזון
צילום: גלי איתן
דורי אורין – עבודתו של דורי אורי, מעצב רב תחומי בחר להציג פופ-אפים הגרים בכיסאות תיאטרון: פעם אחת בתור גרסא הקלאסית, ובפעם אחת בגרסה של תיאטרון בית לסין, כשהוצגה כמחזה בתוך מחזה בהצגה "מוגבלים".

פופ-אפים בתערוכה. עבודה של דורי אורין
צילום: גלי איתן
עפרה אייל – הציירת והמאיירת, עפרה אייל מציגה ביצירתה "Like tears in the rain", מחווה לסגנון האר דקו. ציורים אפלים המזכירים לנו כמה זמניים כולנו, והד לעולם שהתחלף באחר.

הצדעה לאר דקו. עבודה של עפרה אייל
צילום: גלי איתן
יעל מן – האמנית יעל מן, שואבת את השראתה מעולם האותיות והטיפוגרפיה, יצירתה נועדה מצד אחד לשמר חלקים מן העבר המסמלים את המורשת התרבותית של התאטרון, החל מהטקסטים של המחזות ועד למבנה התיאטרון הישן עצמו, ומנגד להביט קדימה אל העתיד. הכיסאות יושבים על מעמד פרספקס בשחור לבן, שעל גביו הודפסה תמונה המייצגת את מבנה התיאטרון הישן. האותיות העולות מלמטה, מהבסיס, מייצגות את הטקסטים שהם הבסיס לכל תרבות, לכל שפה. האותיות מסמלות גם את האנשים, הקהל שישב וביקר בתיאטרון. כל אות היא אדם. ומכיוון שאותיות הן על-זמניות, המבט הוא לא רק של שימור העבר, אלא גם בהסתכלות לעתיד.

בהשראת הצופים. עבודה של יעל מן
צילום: גלי איתן
הילה עמרם – היוצרת הרב תחומית, הילה עמרם, מציגה בכיסאות התייחסות ליער, אשר יודע להתנהג כקולקטיב בעל תבונה, וממלא תפקיד מרכזי בתודעה האנושית. היער של עמרם הוא לעיתים יצור חי רוחש רע, לעתים מפתה, ולעתים בכלל הוא כולל גמדים ופיות, מכשפות ואוכלי אדם, כמו במחזה "חלום ליל קיץ", שם העולם האי-רציונאלי, המטורף והקסום של היער – וכנגדו, העולם המסודר של אתונה, הנשלט בידי החוק המלכותי.

עולמו של היער. עבודה של הילה עמרם
צילום: גלי איתן
שלי ואילון קומבור סתת – זוג מעצבים מותג הנעליים 'coupleof' מציגים עבודה בשם "כסא נעל", כאשר הנעל כאוביקט תלת מימדי ה"פושטת את עורה" והופכת להיות ריפוד לכסאות נצחיות של אולם התאטרון. המעבר מנעל נעילה לחפץ דומם נעשה ע"י שימוש בגזרות עור עצמן רגע לפני שהן נמתחות והופכות לנעל וכך מתקיים הדיאלוג בין שני האובייקטים. 

דיאלוג בין שני אובייקטים. עבודה של שלי ואילון קומבור סתת
צילום: גלי איתן
ג'רום ולילית שמבון – צמד האמנים, ג'רום ולילית שמבון מציגים את היצירה "בדרך להצגה שנייה". ביצירה רואים עגלת משא לכיסאות התיאטרון הישנים, אליה נאספו חומרים ובעזרתם נבנה דימוי חדש. 

עגלת כיסאות. עבודתם של ג'רום ולילית שמבון
צילום: גלי איתן
התערוכה "הקהל מתבקש לשבת" תוצג עד ה-14 במאי בבית המלין, תל אביב.

תגיות
בית לסין
מנחה נופה

מקור:

http://www.mouse.co.il//art/articles/1.4050424

Comments are closed.

Scroll To Top